07 Sep
07Sep

כתבה מס' 153 

אם "נסיכת הנילוס", או אוֹקוּנוּס, או יְאוֹרָן הינם השם העברי של הדג PERCHE DU NIL, אזי שמו של ה-PERCHE שנידוג באגם זֵ'נֶבָה הוא "נסיכת לֵמָן" או "נסיכת זֵ'נֶבָה", על שמו של האגם. 

דג זה, שמגיע לעתים לאורך של 1.5 מ' ויותר, חי בד"כ במים מתוקים, בעיקר באגמי אפריקה. 

במסעדות שבערים ובכפרים העוטפים את אגם ז'נבה, הן מדרום – החלק הצרפתי, והן מצפון – החלק השוויצרי, אין תפריט שאינו כולל פִילֶה דֶה פֶּרְשׁ. טעמתי בזֵ'נֶבָה, מוֹנְטְרֶה, ולוֹזַאן שבשוויץ, בכפר הסמוך לז'נבה  ST.-JULIEN-EN-GENEVOIS ובעיר המים המזוקקים EVIANאך במרכז הכפר אִיבוּאַר YVOIRE שבצד הצרפתי של האגם, ב- BAR-RESTAURANT-DES-PECHEURS קבלתי את המנה הטעימה והמרשימה ביותר, ולפיכך נייחד כתבה זו, לכפר זה ולמאכל זה. 

לא לפני שליאורה'לה שלנו, "נסיכת הבישולים", תפנק אותנו במתכון מענג חֵך !

הכינותי לכם מתכון מהיר וטעים מדג נסיכת הנילוס. 

המיצרכים:

 4 חתיכות של פילה דג נסיכת הנילוס (אפשר פילה של כל דג בשרני ממים מתוקים).

 250 גרם חמאה ועוד 1 כף חמאה לטיגון

 2-3 כפות פטרוזיליה קצוצה

 1/4 כפית פלפל שחור גרוס דק

 1 כף יין לבן

 2 שיני שום

 1 כף עירית קצוצה 

מיץ מלימון אחד  

עשבי תיבול קצוצים כמו טימין, מרווה, בזיליקום. 

ההכנה: 

במחבת עם כף חמאה מטגנים את ניתחי פילה הדג משני הצדדים כ-5 דקות. 

מכינים את הרוטב מכל החומרים ומערבבים. מחממים וטובלים את הפילטים ברוטב. מבשלים כ-7 דקות ומגישים עם אורז וירקות מאודים.

ובמעבר חד לחלק התיירותי של כתבה זו, שמעניין ומענג לא פחות מהמאכל !

CITE MEDIEVALE D'YVOIRE

לא בכדי, מככב הכפר אִיבוּאַר במשך שנים רבות ברשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת", שכן, שיטוט בין סימטאותיו הפרחוניות, מגלה כי למרות מעל ל-700 שנים של היסטוריה, אתריו השתמרו להפליא: חומות, שערים, טירה, נמל דיג ומבנים שהשתמרו היטב. 

הכפר הימי-ביניימי הזה, שעל גדת אגם ז'נבה, בין הערים ז'נבה ואֶוְויַאן EVIAN, מכונה גם בשם "הפנינה של האגם", והינו אתר תיירות מזמין ומפנק, עתיר בחנויות ומסעדות עם נוף משובב לב.

בקרו בטירה ובגן חמשת החושים, טיילו בין החנויות היפות המקסימות, קנו מזכרות ומעדנים אופייניים למקום, וקנחו בארוחה על מרפסת אחת המסעדות המשקיפות על האגם והאלפים.

CHATEAU D'VOIRE 

טירה מבוצרת זו שנבנתה במאה ה-13, ממוקמת על גבעה הפולשת לתוך אגם ז'נבה ומחלקת אותו לשניים: האגם הגדול – בצד המזרחי, והאגם הקטן – בצד המערבי. באורך של 26 מ' וברוחב של 15 מ', עם קירות בעובי של 2.3 מ', וחפיר מצידה הדרומי והמזרחי, שלטה וחלשה הטירה על סביבתה, והכפר אִיבוּאַר, התפתח לצידה. 

המטרה בבנייתה, עמדה אסטרטגית חשובה, משני היבטים: צבאי ומסחרי. זו גם הסיבה שהיא חוותה מלחמות לאורך השנים, ומעבר מיד ליד.

ברם, במאה ה-19 בוצעו בה עבודות שיקום רבות שהיקנו לה את מראה הנוכחי, כולל שחזור הגג ו-4 מגדלים ב-4 פינותיו. 

כיום הטירה נמצאת בבעלות פרטית, ולכן הכניסה אליה בלתי-אפשרית. והאפשרויות הטובות ביותר לצלם אותה, הינן במהלך שיט באגם, או בעת ביקור ב"גן חמשת החושים" שבמוד לה.

JARDIN DES 5 SENS 

גן 5 החושים של אִיבוּאָר, הוא ללא ספק אחד הגנים המעניינים והמעוטרים ביותר בצרפת, כי אין פרס שהגן לא זכה בו ! 

מה שהיה פעם הגן של מצודת אִִיבוּאָר, הפך בשנת 1988 לגן פתוח לקהל הרחב, מאמצע אפריל ועד אמצע אוקטובר, והחל משנת 2009 יש בו מעל ל-1500 מינים שונים של צמחים, ב-2 תת-קבוצות, כשהראשונה מתייחסת להיסטוריה של הגן, הכפר והאזור עם מיני צמחי-צל, שרכים, ורדים שונים, צמחי מרפא וצמחים לתעשית הבשמים.

החלק השני, מעין לַבּירִינְת (מבוך) מתחלק ל-5: 

גן חוש הטעם – הכולל פירות, ירקות ופרחי-מאכל, כמו לדוגמא פרח הקישוא. 

גן חוש הראיה – עם פרחים בכל צבעי הקשת ובגווניהם השונים. 

גן חוש השמיעה – מפגיש עם בעלי כנף (שירת ציפורים) ועם משק מי המיזרקות והמפלים. 

גן חוש המישוש – מפגיש עם צמחים בעלי טקסטורות שונות. 

גן חוש הריח – מפגיש עם צמחים ופרחים בעלי ניחוחות שונים לשימוש תעשיית הבשמים.

CRISTALLERIE YVOIRE 

היכן שנשוטט בסמטאות הכפר אִיבוּאַר, בסופו של דבר, נגיע לחנות הזו, שהיא בעצם מוסד, חלון ראוה של רשת בת 3 סניפים העוסקת בתעשיית הקריסטלים: כאן, בלָה קְלוּזָה  LA  CLUSAZ שבאלפים, ובכפר רִיקֶוִויר RIQUEWIHR שבדרך היין באזור אַלְזָאס.

החנות עצמה, שתים וחצי קומות, גדושה באגרטלים, מנורות, נברשות, מנורות שמן, גביעים, פרחי זכוכית, כוסות וכוסיות, תכשיטים, פסלוני זכוכית, ועוד כהנה וכהנה.

אם להביא הביתה מזכרת מהכפר הקסום הזה – זהו המקום !

YVOIRE PORTS 

60% מאגם ז'נבה, אגם המים המתוקים השני בגודלו במרכז אירופה, שאורכו 73 ק"מ ורוחבו המירבי כ-14 ק"מ, נמצאים בשטח שוויץ, ואילו יתר 40% נמצאים בשטח צרפת. גודלו ומיקומו מביאים פריחה ל-2 ענפי עיסוק: דיג ותיירות. 

ולפיכך, בעיירה אִיבוּאַר, 2 נמלי דיג. המזרחי, נמל הדיג, ממנו יוצאות סירות לדיג דגים מסוג אלתית לבנה, אלתית חומה, דגי פחם CHAR, יְאוֹרָן (אוֹקוּנוּס), בַּס ועוד.

הנמל המערבי, נמל היאכטות והנוסעים, שוקק פעילות גם הוא כל השנה, בשל קווי הספינות המשייטות בין איבואר לז'נבה (שעה וחצי), ללוזאן (שעה וחצי), לנִיוֹן שבצד השוויצרי (20 דקות), ולתּוֹנוֹן ואֵבְיַיאן שבצד הדרומי הצרפתי. 

לקווי נסיעות אלה יש ביקוש, הן מעצם ההפלגה והן מהנופים המרהיבים הנשקפים, הכרמים באזור לַאבוֹ LAVAUX שבצד השוויצרי, והאלפים המושלגים בצד הצרפתי.

פנקו את עצמכם, את המשפחה את החבורה שמבלה חופשה באזור אגם ז'נבה, שכרו את הסירה HELIONAUTE, ומובטחת לכם הפלגה ללא רעשים וריחות, ללא עשן, ומאפשרת לכם אף הצצה אל עולם החי שבאגם, באמצעות חלונות זכוכית שבתחתית הסירה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.