10 Aug
10Aug

כתבה מס' 151 

גבולות בין מדינות, לא משפיעים בהכרח על שמירת תרבות קולינרית אותנטית, נהפוך הוא, הגבולות נפרצים, והמטבחים השונים מקרינים זה על זה. במטבח הישראלי נמצא מאכלים מהמדינות השכנות, באזור אַלְזָאס בצפון-מזרח צרפת נמצא השפעה מהמטבח הגרמני, וכך גם בצרפת בגבול עם חבל קטלוניה שבספרד, נמצא נציגות של המטבח הקָטָלוּנִי

כזה הוא גם הבּוֹלְס-דֶה-פִּיקוֹלַט, כדורי בשר ברוטב, שעם השנים, הפכו לחלק בלתי נפרד מהמטבח של "קטלוניה הצרפתית", אזור קטן בדרום-צרפת, נושק לפירנאים ולים התיכון. 

במנה הטעימה הזו התכבדתי במסעדה קטנה, בכפר בָּנְיוֹל-סוּר-מֶר, סמוך מאד לגבול עם חבל קטלוניה שבצפון-מזרח ספרד. לפיכך נייחד כתבה זו למקום הקסום הזה, שנהנה מחופים מוזהבים ותעשיית יין מפותחת.

אך טרם נעבור לעסוק בתיירות, הבה נלמד מליאורה'לה שלנו, כיצד להכין מאכל טעים זה ! 

המיצרכים:

800 גרם בשר טחון (המתכון המקורי מורכב מחצי בשר חזיר וחצי בשר עגל) 

מלח, פלפל

3 ביצים

1/2 כוס פטרוזיליה קצוצה

150 גרם נקניק סלמי קצוץ דק 

מעט קמח 

המיצרכים לרוטב:

1 קילו עגבניות קלופות ומרוסקות + כף רכז עגבניות שמן

2 בצלים קצוצים 

צרור טימין ורוזמרין וכמה עלי דפנה 

שן שום מעוכה

ההכנה: 

מערבבים את הבשר הטחון עם יתר החומרים. 

מכינים בסיר את הרוטב ומחממים. 

יוצרים כדורים מתערובת הבשר. מגלגלים בקמח ומניחים בסיר עם הרוטב הרותח. 

מבשלים כשעה עד שהרוטב מצטמצם. 

יש המוסיפים זיתים ופטריות לרוטב, או אפילו מעט יין לבן.

ובחזרה לבָּנְיוֹל-סוּר-מֶר ולאתרי התיירות שבה ובסביבתה !

BIODIVERSARIUM 

איך לכנות מקום מדהים זה, ייחודי מסוגו בכל דרום צרפת: מצפה תת-ימי ? גן תת-ימי ? אקווריום ענק ? מעבדה ימית פדגוגית ? מרכז תרבות מדעי אוקינוגרפי ? מוזיאון אקולוגי ? מצפה כוכבים אוקינולוגי ?

מסתבר שכל התשובות נכונות, כי מוסד זה מהווה נקודת מפגש מעניינת בין עולם המחקר הימי, תלמידי בתי הספר והציבור הרחב. 

ממוקם בדרום הטיילת של נמל בָּנְיוֹל-סוּר-מֶר - האקווריום הים-תיכוני, ובמרחק כ-3 ק"מ משם - הגן הים-תיכוני. מאות סוגי דגים, רכיכות ובעלי-חיים ימיים משונים, לצד צמחיה ימית עשירה ירתקו אתכם אל האקווריומים והבריכות.

החל מ-14 באוקטובר 2023 יתקיים במקום פסטיבל מדע, מיועד לכל הקהלים, בפיקוח ובליווי חוקרים ומרצים, וזאת בנוסף לחוגים וסדנאות שמתקיימים במקום לכל אורך השנה. 

מ ר ת ק  !

AQUABLUE PLONGEE 

אין לי ספק, שהגירוי הרב כתוצאה מהצפיה באקווריומים שבבִּיוֹדִיבֶרְסָרְיוּם, יוביל אתכם למרכז הצלילה הזה, שנמצא דרומית לנמל בָּנְיול-סוּר-מֶר, בלב שמורה ימית ופארק ימי מרהיב, על שלל הדגה שבו, תפאורת הסלעים והצמחיה הימית העשירה. 

כי מה שרואים באקווריום מעבר לזכוכית – לא יכול להחליף את המציאות כשהיא קרובה כל-כך, עד כדי הושטת יד !

צוות מקצועי מיומן, מוביל טיולי צלילה, קורסי הדרכה לחובבים ולמקצוענים, צלילות לייליות, צלילות ילדים (קורסים מיוחדים לבני 8-14), שימוש בשנורקלים ומסיכות צלילה מיוחדות ואפילו קורסי הצלה למקרים של תאונות ימיות. זה המקום לפגוש דיונונים, תמנונים, סוסוני-ים, כלניות-ים, קיפודי-ים ועוד. 

בצד צלילות יום-יומיות ב-9 בבוקר וב-14.00 אחה"צ, יש גם אטרקציות: צלילות לעבר ספינות טרופות בעומק של 48 מ', צלילות בחוף הספרדי, צלילות לייליות עצמאיות או בקבוצות, או חצאי ימים מאורגנים בחבילה בה "הכל כלול".

GROTTES DES CANALETTES

מיקומה של בָּנְיול-סוּר-מֶר, אמנם בקצה המזרחי של הפירנאים, אך נסיעה של חצי שעה-שעה מערבה, הנוף נהיה הררי יותר, פראי יותר, שונה יותר. ולאחר כמה ימי חוף הים ו"בטן-גב", זו ההזדמנות לגלות מראות אחרים. 

גרוֹט-דֶה-קַאנַאלֶט היא אחת המערות יפות ביותר בצרפת, ולא בכדי היא נקראת "ורסאיי התת-קרקעית של הפירנאים". ממוקמת מדרום לעיירה היפה, הקסומה והימי-ביניימית VILLEFRANCHE-DE-CONFLENT, שנתגלתה ב-1951 אך רק ב-1982 נפתחה לביקורי הקהל הרחב.

רשת תת-קרקעית עצומה, באורך של כ-33500 מ', גדושה בזקיפים ונטיפים מסוגים שונים, הופכת את הביקור במקום לאטרקטיבי ובלתי-נשכח.

סגור בחודשי ינואר. מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר, על מנת להספיק להגיע אל האתר הבא וליהנות ממנו.

ARLES-SUR-TECH + GORGES DE LA FOU 

העיירה אָרְל-סוּר-טֶק, על 2700 תושביה, נמצאת כשעה נקלה של נסיעה דרומה-מזרחה ממערות קַאנַאלֶט, ולכן רצוי וכדאי לשלב 2 יעדים אלה בטיול של יום אחד. 

ממוקמת על גדת הנהר טֶק TECK, ועל ציר התנועה היחיד בפירנאים המזרחיים, בעמק הדרומי ביותר בצרפת, שמקשר את דרום-צרפת ואזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן עם צפון-מזרח ספרד.

אחת מנקודות המשיכה של הכפר, הינה המנזר הבנדיקטיני שניבנה במאה ה-8, אך תיירים מגיעים למקום בשל שלל אירועי תרבות, כמו: פסטיבל מוזיקה, תהלוכות, קרנבל שנתי ו"חג הדוב" LA FETE DE L'OURS, מסורת עתיקה שמשתמרת שנים רבות, בד"כ בשבוע הראשון של חודש פברואר, ומספרת על אהבה בלתי-אפשרית בין רוֹזֶטָה היפה, לבין יצור מהיער, דב כנראה. ראו בתמונה !

שעת אחה"צ המוקדמת, היא הזמן המתאים ביותר לביקור ב"האטרקציה בה"א הידיעה" של האזור: הקניון הצר ביותר בעולם !

מי הנחל פוּּ FOU חצבו לאורך אלפי שנים, שבר, מֵעֵין נתיב באורך של כ-2 ק"מ, בלב אזור צוקים אדומים, ועד לעומק של כ-200 מ', ועיצבו בכך תצורת נוף ייחודית, שופעת מבוֹכים, מערות וגלריות, שהציתו את דמיונם של המקומיים, שקשרו למקום אגדות רבות, אודות אוצרות טמונים במבוכים, מכשפות ושדים, ושודדים שמצאו מיקלט בסבך הכוכים והגומחות. 

הצעידה על הגשר הצר שמעל לנחל, לכל אורכו, מגלה תצורות סלעים וצמחיה עשירה שלא נראה במקומות אחרים. 

ח ו ו י ה !

CAVE L'ETOILE 

ולא נקפח את אוהבי היין, הסיורים ביקבים והטעימות, כי כפי שצויין בתחילת הכתבה, בָּנְיול-סוּר-מֶר הינה לב אזור שופע כרמים ויקבים, שכן, האזור נהנה ממזג אויר נוח, זוית נוחה כלפי השמש, משקעים במידה הרצויה וטֶרוּאַר הולם. 

בחרתי לכם יקב שמייצג יותר מכל את היינות המקומיים ומסורות הכנתו.

יקב ל'אֶטוּאַל נוסד לפני כ-100 שנים, ב-1921, והוא היקב הקואופרטיבי העתיק ביותר בבָּנְיול-סוּר-מֶר, בר-סמכא בגידול גפנים, כ-136 דונם כולם באזור (בציר ידני), וייצור יין מעולה, כ-230000 בקבוקים בשנה, מהזנים העיקריים: גרנאש נואר, סירה, מורוודרה וקריניאן - ליינות אדומים, וגרנאש בלאן, מקבאו וורמנטינו – ללבנים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.