05 Oct
05Oct

 כתבה מס' 155 

אָלִיגוֹט הינו מאכל צרפתי, בדומה לפונדו השוויצרי המשלב פִּירֶה, גבינה מותכת, שמנת ושום כתוש. שילוב זה מביא לתערובת קרמית, אלסטית וקטיפתית הדומה לפוֹנְדוּּּ

המנה היא מומחיות של אזור אוֹבְּרָאק AUBRAC הממוקם בדרום צרפת. מאמינים כי אָלִיגוֹט הומצא על ידי נזירים שחיו במנזרים האזוריים, שלעתים קרובות ביקרו אותם עולי רגל בדרכם לסַנְטִיָאגוֹ דֶה קוֹמְפּוֹסְטֶלָה שבצפון ספרד, והם שחשפו בפניהם מנה זו.

וכיצד מכינים אַלִיגוֹט ? רשות הכתיבה לליאורה'לה שלנו ! 

Aligot הוא מעין פירה משודרג עם שום וגבינה. הגבינה שנוהגים להשתמש בה באופן מסורתי היא הקנטל, גבינה חצי קשה עם טעם אגוזי קל ומה שחשוב: היא ניתכת בקלות. כתחליף אפשר להשתמש בגאודה או גרוייר. 

המיצרכים: 

1 קילו תפוחי אדמה מקולפים 

6 שיני שום חתוכות לאורכן (אפשר להוריד את הכמות) 

50 גרם חמאה 

2 כפות קרם פרש 

1/2 קילו גבינה מגוררת 

מלח ופלפל שחור גרוס 

ההכנה: 

בסיר מבשלים את תפוחי האדמה עד להתרככות. 

במחבת קטנה מאדים את השום בחמאה על חום הכי נמוך, עד לריכוך. מסננים את תפוחי האדמה לקערה. מוסיפים בהדרגה תוך ערבוב במיקסר את השום והחמאה, ומיד אח"כ, קרם פרש ואת הגבינה. 

בשלב מסוים נדמה שהגבינה נדבקת אל המיקסר אבל אם תתמידו בערבול, הגבינה תתאחד עם תפוחי האדמה לפירה חלק ונימוח.  

מתבלים במעט מלח ובשפע של פלפל שחור. יש להגיש מיד. 

נהדר עם סטייק עסיסי או נקניקיות ! 

הערה: הגרסה המקורית כללה שילוב של לחם וגבינה, אך המנה קיבלה את צורתה הסופית במאה ה-16, לאחר כניסת תפוחי האדמה. אָלִיגוֹט מוגש לרוב לצד נקניקיות, בשר עגל צלוי, כבש ובשר חזיר. באופן מסורתי, הוא מוכן עם גבינת טוֹם המקומית, אבל זנים מודרניים משלבים לעתים קרובות מוּצָרֶלָה או קַנְטָל.

ובמעבר חד - לחלק התיירותי. 


MUSEE DU COUTEAU DE LAGUIOLE 

אחד מסימני ההיכר של סכיני לַגִיוֹל הינו סמל הדבורה. הסברה לכך היא כי נפוליאון אישר לתושביה לענוד דבורה על דש בגדם, סמל לגבורתם. 

תסכימו איתי, כי מוזיאון לסכינים, נשמע מוזר ואולי אפילו משעמם. אך מוזיאון הסכינים של לַגִיוֹל מהווה נקודת משיכה מעניינת, ועל כך גאוותם של 1200 תושבי הכפר, שמרביתם עוסקים במלאכת ייצור הסכינים המפורסמים בכל העולם, במספר מפעלים בכפר.

הביקור במוזיאון מתחיל בסרטון המלווה את מיפגש תושבי רמת אוֹבְּרָאק ועבודת הנפחות שלהם עם הברזל והאש. ההמשך, בחדרי התצוגה, חושף את התפתחות הסכינים וכלי עבודה אחרים, כמו אולרים וחולצי פקקים, לאורך מעל ל-200 שנים. 

החלק האחרון של הביקור הינו בסדנאות וחללי הייצור (ביקור חינם), המאפשר הצצה מקרוב לכל תהליכי ייצור הסכינים. 

אגב, המוזיאון נמצא במרחק כ-250 מ' ממרכז הכפר, וסימן ההיכר שלו הינה סכין ענקית בגובה של 6 מ' הניצבת בחזיתו. 

EGLISE SAINT-MATTHIEU 

כנסיה קתולית מרשימה, שנבנתה במאה ה-16 על חורבות מבצר ישן, ונחשבת למונומנט היסטורי החל מ- 1927. ממוקמת במרומי הגבעה בכפר לַגִיוֹל, והנוף שנשקף ממנה של רמת אוֹבְּרָאק ממש מרהיב.

למבקרים צפויות הפתעות עיצוביות עשירות ונעימות, כבר משער הכניסה, שער הבשורה המגולף, דרך בסיסי המנורות המפוסלים, פייטה מהמאה ה-15 ועד חלונות הויטראז' של המקהלה. 

הפתעה נוספת היא הטיילת שמסביב לכנסיה, עם שולחנות וספסלים.מתאים לפיקניק או טיול. 

COOPERATIVE FROMAGERE JEUNE MONTAGNE 

קואופרטיב הכולל מפעל לייצור גבינות לַגִיוֹל, ששמן הולך לפניהן בכל העולם, וחוות גידול המספקת את החלב המובחר, למפעל.

הביקור במפעל, בחינם, נמשך כ-30 דקות, במהלכו נחשפים בפני המבקרים כל שלבי הפקת הגבינה מרגע קליטת החלב ועד שלבי היישון. הביקור מסתיים בטעימת מוצרים ובאפשרות לרכוש ממבחר מוצרי המפעל. 

4 המוצרים המובילים של המפעל: גבינת לַגִיוֹל בצורת גליל, אליגוט דה ל'אוֹבְּרָאק, גבינת טוֹם טריה של אוֹבְּרָאק, ואֶסִיר דֶה ל'אוֹבְּרָאק.

מאידך, הסיור/ביקור בחווה, כרוך אמנם בתשלום ובתיאום מראש, אך זו חוויה מסוג אחר לגמרי, כי במהלכו המבקרים מבלים עם הפרות, לומדים (בהנחיית הגן הבוטני של אוֹבְּרָאק) על העשב שהן מלחכות, ואף נוטלים חלק בחליבה.

CASCADE DES OULES 

טיול נגיש שמתאים לכל המשפחה, לאורך כ-4 ק"מ, במסלול טבעתי, במשך שעה ומחצה, משולט לכל אורכו בצבע צהוב עם שלטים קטנים קבועים בעצים שלצד השבילים.

היציאה היא ממגרש החנייה שליד פסל השור האוֹבְּרָאקִי לאורך שביל מוצל ע"י עצי הערמונים, ברם, מאחר ובחלקו השביל עובר בתחתית הנחל, שם ישנן אבנים חלקות, ומכאן, סכנת התחלקות, ולכן, יש להצטייד בנעליים מתאימות להליכה בתוואי שכזה. 

הנוף מסביב של גגות הציפחה של לַגִיוֹל, ושל רמת אוֹבְּרָאק, מטריף ומרגיע ביופיו, ההליכה במים נעימה ומצננת והתחושה היא של התמזגות עם הטבע. 

מומלץ ! 

GORGES DE LA TRUYERE 

קצת צפונה מלַגִיוֹל, מתנהל בנפתוליו נהר הטְרוּיֵיר, לאורך של כ-200 ק"מ, עם הפרשי גובה מרשימים, שהובילו בסוף המאה ה-18, בתכנונו של גוּסְטַאב אֵייפֶל, להקמת 3 אגמים מלאכותיים, סכרים ופעילות ליצירת 10% מהאנרגיה ההידרו-אלקטרית של צרפת, בנוסף להשלמת קו מסילת ברזל, מפריז ועד לעיר בֵּזְיֶיה שבדרום.

שינוי זה במיתאר הנוף במקום, הביא להתפתחות בנושאי תיירות ותיירות ספורט, כשיט סירות קנו, קאייאקים, קטמרנים, ג'ט-סקי, סקי ימי, חופי רחצה, דיג נהרות, טיפוס על מצוקים, רחיפה ומסלולי הליכה וטיולים רבים, לאורך טירות קסומות, מבנים עתיקים ואתרים אטרקטיביים רבים.

CONQUES 

שעה של נסיעה מערבה מלַגִיוֹל, לוקחת אותנו לכפר היפהפה קוֹנְק, ויש לנו כמה סיבות להגיע אליו. 

ראשית, הכפר הבנוי על צלע הר, במפגש של 2 נהרות, ומהאויר הוא נראה כנקודה בתוך קונכיה, ומכאן גם שמו, קוֹנְק.

שנית, הכפר בנוי מרחובות צרים שנבנו בימי הביניים, שהשתמרו עד כה ללא פגע, ומשכך, אין כניסה לאוטובוסים.

שלישית, הכפר היווה תחנה חשובה בדרכם של הצליינים לסנטיאגו דה קומפוסטלה, שנהגו לעצור למנוחה בכנסיית המנזר סנט-פוֹי, שהחל משנת 1998 הינה חלק מאתרי המורשת העולמית של אונסק"ו. 

ולבסוף, הכפר נמנה על רשימת "הכפרים היפים ביותר בצרפת" מזה שנים רבות, ומהווה נקודת משיכה לתיירים רבים.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.