03 Aug
03Aug

כתבה מס' 150 

לגבינו הרוּסְקִיל הוא ביסקויט קטן, מעין דובשנית, בצורת טבעת, כי כך היא נראית וגם טעמה המתוק קצת דומה, אך המראה מטעה, כי הרוֹסְקִיל עשוי מחומרים שונים לגמרי. 

המקור הוא בצפון ספרד, או נכון יותר באזור הצפוני של קָטַלוּנְיָה שגובל עם צרפת, אך עם השנים הפך הרוּסְקִיל לביסקויט של לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן שבדרום-צרפת, וכיום מאפה מתוק זה, מהווה את אחד הסמלים הגסטרונומיים של דרום האזור – בכלל, ושל העיירה סט. סִיפְּרִייֶן – בפרט.

לפיכך נקדיש כתבה זו, למקום זה ולאתרי התיירות שבו ובסביבתו, לא לפני שנפנה לליאורה'לה שלנו שתפנק אותנו במתכון ראוי. 

המתכון שיובא כאן הינו מתכון מסורתי, שמקורו בתחילת המאה ה-19. 

המיצרכים:

300 גרם קמח

5 גרם אבקת אפיה

85 גרם אבקת סוכר 

קורט מלח

85 גרם חמאה

3 חלמונים

30 גרם דבש

30 גרם חלב

20 גרם מי פריחת תפוז 

המיצרכים לזיגוג:

300 גרם אבקת סוכר

1 חלבון ביצה

10 גרם מיץ לימון 

ההכנה: 

שמים קמח, אבקת אפיה ואבקת סוכר בקערה. מוסיפים קוביות קטנות של חמאה קרה ומועכים הכל בעזרת היד או במעבד מזון. 

מערבבים ביחד את החלמונים, הדבש, החלב ואת מי פריחת התפוז ומוסיפים לקמח. 

מערבבים הכל עד שמתקבל בצק אחיד. יוצרים כדור, עוטפים בניילון נצמד ומניחים לשעתיים במקרר. 

מחממים תנור ל-160 מעלות.

מרדדים את הבצק לעובי של 1 ס"מ. קורצים עיגולים בקוטר 7 ס"מ כ"א, ומחוררים אותם במרכז בעזרת חותכן עוגיות, בקוטר 2 ס"מ ואופים 15 דקות. 

מניחים להתקרר לטמפ' החדר. 

מערבבים את חומרי הזיגוג יחד וטובלים את העיגולים אחד אחד בתוך הציפוי. מניחים על רשת כדי ששארית הציפוי תרד ומשאירים להתייבש, על הרשת בתוך תנור כבוי אך עדיין חם. 

משאירים לשעתיים. 

אפשר לשמור בקופסא אטומה. התוצאה הסופית: רך מבפנים – פריך מבחוץ. נהדר עם קפה או תה.  

אפשר גם לתת למתכון הזה טוויסט, ולהוסיף ניחוח אניס או קליפת לימון. 


ובמעבר חד, לחלק התיירותי של הכתבה. תיירות בסט.-סִיפְּרִיֵין וסביבתה.


HOTEL L'ILE DE LA LAGUNE

איני נוהג בדרך כלל להמליץ על בתי מלון. כל אחד לפי יכולתו ולפי העדפותיו. אך לגבי המלון הזה, קשה להישאר אדיש, ועוד יותר קשה שלא לשתף אתכם בחוויה שחוויתי בשהייתי בו.

עיצמו עיניים ותארו לעצמכם את הים התיכון נושק לרצועת חול מוזהב, שרוחבה כ-100 מ' בלבד, שמפרידה בינו לבין אגם קטן, לגונה. ובלב הלגונה אי קטנטן (מחובר ליבשה עם גשרון) בצורת לב, שבמרכזו בית מלון. כן, זהו מלון "אִיל-דֶה-לָה-לָגוּן", החבר ברשת רִילֶה-אֶ-שַׁאטוֹ.

המלון, 5 כוכבים מן הסתם, כולל 2 מסעדות (אחת מהן איטלקית), מכון ספא, חדרי כושר, בריכת שחיה בקומת קרקע ועוד בריכת שעשועים (מזרקות, ג'קוזי) בקומת הגג, מעגן פרטי עם סירת קישור זמינה אל חופי הרחצה שלאורך רצועת החוף, ועוד כהנה וכהנה. 

אתן לתמונות לדבר בעד עצמן. מומלץ !

LE JARDIN DES PLANTES 

הצווחות של הטווסים הלבנים שיקדמו את פניכם בכניסה לגן ייחודי זה, לא מעידות על תוכנו  השקט והרגוע. זהו מקלט ירוק ושלו, 5 דקות נסיעה מחוף הים התיכון.

500 מיני צמחים, ביניהם נדירים ביותר, וחורשת במבוק נדירה ביופיה, משתרעים על שטח פארק בן 50 שונם, מרושת בשבילי גישה ומסלולי הליכה, פינות צל לרוב, מדשאות מוריקות ו...שקט ושלוה. מקום אידיאלי לאסקפיזם רוחני מושלם. 

יולי ואוגוסט הם חודשי הילדים, להם נועדות פעילויות יומיות לרוב. ובערב, עת יורדת העלטה, מתרווחים המבוגרים על כסאות נוח וצופים בסרטים או במופעי תיאטרון מבדרים.

יוני עד ספטמבר הם חודשי המבוגרים, במהלכם מתקיימים קונצרטים ואירועי תרבות רבים, חוגי יוגה, פילאטיס ו-TRX. וכל זאת בשל מזג האויר הים-תיכוני הנוח.

אך החלק העיקרי בגן הוא הנושא הבוטאני, ולא בכדי קיבל גן זה את התואר "הגן המדהים", כי אכן, אין כמותו בכל דרום-צרפת. זהו מרכז מחקר ומרכז לימודי עשיר ומעשיר. 

וחובבי האמנות, לא נשארים מקופחים, כי בצידי השבילים מככבים פסלים של אמנים שונים, ביניהם גרגורי ג'יקל ודניאל דיואר, שאף זכו ב-2012 בפרס מַרְסֶל דוּשַׁאן.

AQUALAND ST.-CYPRIEN

רשת אקווהלנד פרוסה על פני דרום צרפת, מנִיס שבמזרח, דרך מרסיי ומונפלייה שבמרכז, ועד טולוז ובורדו שבמערב. אקווהלנד סט.-סיפריין נחשב לטוב מביניהם, בעיקר בשל שלל המגלשות, גודלן ואורכן, שלא בכדי נחשבות לטובות ביותר בצרפת ! ראו את מגלשת ה"אנקונדה" שבתמונה, ותבינו לבד !

פארק המים הזה, שמשתרע על שטח ענק של 7 דונם, טובל בלב צמחיה עבותה וכולל 15 אטרקציות יוצאות דופן. 

ובתוך גן העדן הזה, מתנהלות מידי יום שפע פעילויות יזומות על ידי הנהלת הפארק. זה המקום להביא את הילדים ולפרוש לבית הקפה או למסעדה. WIN-WIN לכולם !

JONQUERES D'ORIOLA VIGNOBLES 

המלצה לחובבי היינות: רוצים לטעום יינות המייצגים יותר מכל את אזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן שבדרום-צרפת ? רוצים לטעום יינות של טֵרוּאַר מקומי עם מסורות ייצור קָטָלוּנִיִים (בשל הקירבה לחבל קָטָלוּנְיָה שבצפון-מזרח ספרד‎) ? רוצים לשלב טעימות יין עם ביקור וסיור בטירה מהממת ? רוצים קורס טעימות או קורס הערכת יינות ?

10 דקות נסיעה מערבה מסט.-סִיפְּרִיֵין, בלב הכפר הקטן קוֹרְנִילָה-דֶל-וֵרְקוֹל המוקף כרמים מכל עבריו, בתוך טירה קסומה שנבנתה במאה ה-15, שוכן יקב משפחתי זה, מִזֶה 27 דורות. זה המקווה מקום מרכזי למורשת התרבותית וההיסטורית של "קָטַלוּנְיָה הצרפתית", בו לא רק מייצרים יין, אלא גם משמרים מסורות עבר ומעבירים אותן באמצעות קורסים וחוויות אירוח לדורות הבאים.

21 יינות שונים ושמן זית אורגני, מחכים באולם התצוגה, במחירים של בין 7 ל-48 יורו. 

לחיים !

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.