29 Jun
29Jun

כתבה מס' 146

מקורו של מאכל זה, למרות שנחקר רבות, עדיין אינו ברור, ברם, בדבר אחד מסכימים כולם: הוא קשור למטבח של חבל לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן – בכלל, ולעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה בירת האזור.

צאו לטייל בשעת ערב במרכז העיר, עיניכם לא תשבענה משפע המסעדות, ששולחנותיהן גודשים את המדרכות והכיכרות. ומה בצלחות ? – פירות-ים. צדפות, סרטנים, תמנונים ו.....בשר דיונונים.

וליאורה'לה שלנו יודעת בדיוק מה לעשות עם בשר דיונונים. קדימה, ליאורה, הרשימי אותנו ! 

מי שאוהב פירות ים, אין כמו תבשיל הדיונון הזה לארוחת צהריים או ערב. ואכן כן, ברשותי מתכון מהיר וקל. 

המיצרכים:

1-1.5 ק"ג דיונון, פרוס לחתיכות ברוחב 1.5 ס"מ 

קמצוץ זעפרן

2 שיני שום מעוכות

2 בצלים קצוצים

400 גרם עגבניות מרוסקות

1 כף רסק עגבניות מרוכז

3 כפות שמן זית 

צרור עשבי תיבול כמו טימין, בזיליקום, פטרוזיליה ומרווה

1/4 כוס יין לבן יבש 

ההכנה: 

נשים שמן זית בסיר, נכניס את פרוסות הדיונון, נכסה את הסיר ונבשל כ-5 דקות על אש נמוכה. 

נוסיף את השום והבצל, המלח והפלפל. נוסיף עגבניות מרוסקות ורסק עגבניות. 

נערבב קלות ואז גם נוסיף את היין. נערבב, נתקן תיבול ונבשל על אש נמוכה עד שהדיונון יתרכך. 

כמה דקות לפני שנסיר מהאש, נוסיף את הזעפרן. 

נגיש על אורז לבן ונכין גם סלט ירוק רענן.

סרקנו וסקרנו ב-4 הכתבות הקודמות את אפשרויות התיירות בעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, וגילינו שיש לה עוד המון מה להציע. הנה עוד כמה אופציות.

PLACE JEAN JAURES

הכיכר הזו מזכירה לי את פְּלַאס דֶה טֶרְטְר, באזור המוֹנְמַרְטְר שבפריז. התבוננו היטב בתמונה: בתי קפה, שולחנות באמצע הכיכר, אנשים יושבים, ציירים עם כני ציור.

הכיכר ממוקמת במרכז העיר העתיקה של מוֹנְפֶּלְיֵיה, מצפון לפלאס דה לה קומדי, וממערב לטיילת שארל דה-גול ונקראת על שמו של הפוליטיקאי הצרפתי הסוציאליסט זַ'אן ז'וֹרֵס שנולד ב-1859 ונפטר ב-1914, ותמך במרד של כורמי אזור לַנְגֶדוֹק בשנת 1907. 

כיום הכיכר שוקקת חיים, בני-נוער בעיקר, להם מהווה הכיכר, שמוקפת מסעדות ובארים מכל עבר, נקודת מיפגש.

CARRE SAINTE ANNE 

המקום שסגור כרגע לרגל עבודות, ברם, ייפתח בקרוב, שווה התייחסות, כי מיתחם זה שהיה כנסיה במאה ה-19 שמגדל הפעמונים הגבוה שלה נראה כמעט בכל פינה בעיר, הפך כיום למרחב תרבות ומרכז לאמנות עכשווית, עם נטיה חזקה לארח אמנים מקומיים. 

יש לזכור כי עד שנת 2017 המקום אירח שורה ארוכה של אמנים חשובים שעסקו באמנות עכשווית. הסיבה לסגירת המקום הינה התערערות יסודות המבנה, הצפות מים בקרקעית, סדקים ואי-יציבות, מה שחייב את העירייה להשקיע כ-5 מיליון יורו בשיפוצים, לקראת הכרזתה על העיר כבירת התרבות האירופית, בשנת 2028.

FOUX DE LA VIS 

תופעת טבע מעניינת מצפון-מערב לעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה ! נהר הוִיס, באורך של כ-58 ק"מ, שמוצאו ברכס הרי הסֶבֶן CEVENNES, עושה דרכו מתחת לאדמה, עד שיוצא לאויר העולם בטחנה ליד העיירה וִיסֶק VISSEC

לאורך השנים ניסו חוקרים צוללנים לפענח את מיסתורי הנהר התת-קרקעי הזה. האחרונים שבהם צללו במשך 7 שעות למרחק של כ-3 ק"מ  בעומק של כ-90 מ'. בלשכת התיירות המקומית ישמחו להדריך אתכם כיצד להגיע למקום ע"מ ליהנות מיופיו, הודו ועוצמתו.

CHATEAU DE FLAUGERGUES 

טירות ואחוזות רבות יש בעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה וסביבתה. אחת מהן היא טירת פְלַאגֵרְגָס שנבנתה בסוף המאה ה-17 על ידי אדם בשם זה, שטרח, עיצב והקים גם את הגן, הפארק והכרם היפהפיים העוטפים אותה, מה שזיכה את הטירה בסווג "מונומנט היסטורי", ואת הגן בתווית היוקרתית של "הגן המדהים".

היחוד של הטירה, שנראית כמו וילה איטלקית, הוא גרם המדרגות הפנימי, התלוי, המרשים, שלה, ללא תמיכה של עמוד כלשהוא, סידרה של שטיחי קיר עם סצנות מחייו של משה רבנו, ריהוט כבד, אוסף גדול של כלי חרסינה, ציורים של בני המשפחה ותצוגת מכשירים מדעיים עתיקים. 

הכרם, חנות היין, הטירה והפארק שמסביבה, פתוחים לקהל הרחב וניתן לבקר בכל השנה.

LES ROCHERS DE MAGUELONE 

גם למוֹנְפֶּלְיֵיה יש פארק הרפתקאות ושעשועים משלה, אך היחוד שלו הוא מיקומו: למרגלות צוקים, בלב צמחיה עבותה, בין העיר לחוף הים התיכון. 

שפע של פעילויות לכל הגילים, מגיל 4 עד 104 ! 

זה המקום לקחת את הילדים ולתת להם להתפרק ולהוציא אנרגיות בטיפוס על עצים ומעבר ביניהם באמצעות גשרים, משחקי לייזר, חיפוש אחר אוצר/מטמון, קפיצות בנג'י, אומגות וגלישת אומגות באמצעות טוֹבּוגָנִים.

ובהפסקות, מזנון עשיר ומרפסת המשקיפה אל הים והנוף הנהדר הנשקף ממנה.

BERTRAND BOSC 

לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן הינו אזור יין מהמובילים והחשובים ביותר בצרפת, מיד אחרי אזורי בֹוֹרְדוֹ, אַלְזָאס ובּוֹרְגוֹנְיֶיה. על מנת להכיר, ללמוד, להיחשף, לטעום, מומלץ ליצור קשר עם חברת הטיולים וסיורי היין המקומית של מיסייה בֵּרְטְרַנְד בּוֹסְק.

קבוצות גדולות, סיורים פרטיים לבודדים, טעימות לאורך וטעימות רוחב, ארגון אירועים ביקבים, הנחיית סמינרים – הוא הכתובת.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.