17 Aug
17Aug

כתבה מס' 152 

הפוּגָאס הוא לחם צרפתי שטוח בעל צורה ייחודית, מאזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן שבדרום צרפת, שמשולבים בו, בדרך כלל, זיתים או אנשובי. יחסית, יש בו מעט מרכיבים אך את הבצק יש להכין 12 שעות מראש.

אופס....זה החלק של ליאורה'לה שלנו, גברת המתכונים. רשות הכתיבה עוברת אליך ! 

הפוּגָאס-אוֹ-פְרִיטוֹן עשוי בנוסף, גם משאריות של שומן חזיר, רוזמרין וחתיכות בשר חזיר. במתכון שלנו, נתמקד בפוּגָאס הבסיסי והמסורתי ללא השומן והתוספות הבשריות. 

מיצרכים לבצק המקדים:

2-3 כוסות מים קרים

2 גרם שמרים טריים או יבשים

150 גרם קמח לבן 

ההכנה:

בקערה מערבבים את החומרים, מכסים בניילון נצמד. מניחים שעתיים בטמפרטורת החדר ולאחר מכן, מעבירים ל-10 שעות במקרר. 

מיצרכים לבצק:

500 גרם קמח לבן

280 מ"ל מים קרים

78 גרם שמרים טריים או 1/2 כפית שמרים יבשים

1 כפית מלח 

מיצרכים למילוי:

200 גרם ממרח טפנד

1 כוס זיתים מגולענים חתוכים גס

150 גרם גבינת פקורינו 

ההכנה: 

את הבצק הבסיסי מכינים מכל המיצרכים, מוסיפים את הבצק המקדים והמלח ולשים בעזרת וו לישה במשך 3 דקות במהירות נמוכה. 

מעבירים למשטח מקומח ולשים בעזרת היד. יוצרים כדור. מעבירים לקערה מקומחת קלות, מכסים במגבת ומתפיחים כשעה. 

כשהבצק מגדיל את נפחו, מעבירים את הבצק למקרר, לכשעה.

מוציאים אותו למשטח מקומח, מרדדים למלבן. חורצים 3 קווים לרוחבו מורחים בטפנד, על זה מעט גבינת פקורינו וחצי מכמות הזיתים. מקפלים שוב ושוב משטחים את הבצק ומורחים את יתרת הטפנד, הזיתים והגבינה.  

מתפיחים כחצי שעה. מרדדים, מחלקים ל-3 מלבנים. מניחים על תבנית אפיה מכוסה בנייר אפיה וחורצים 3 חריצים על כל מלבן. 

אופים ב-250 מעלות עד שמזהיב. 


במהלך טיול באזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן, הגענו לעיירה סט.-זִִ'יל, רכשנו בכמה מעדניות פריטים לפיקניק, ביניהם לחם פוּגָאס מקומי, דקות לאחר שיצא מהתנור, והאמת, טעמו לא נשכח מאתנו זמן רב, ולפיכך, נקדיש לעיירה זו את החלק התיירותי של כתבה זו.

ABBATIALE ST.-GILLES-DU-GARD 

מנזר שנבנה במאה ה-7 והוקדש לסנט פול ולסנט פטרוס, שבהמשך, במאה ה-9 הוקדש לסנט זִ'יל שאף קבור בו, ושהפך במאה ה-12 לכנסיה.

מסווג כמונומנט היסטורי, מהווה תחנה בדרכם של הצליינים לסנטיאגו די קומפוסטלה שבצפון ספרד, הרביעי בחשיבותו בעולם העליה לרגל הנוצרי אחרי ירושלים, סנטיאגו די קומפוסטלה ורומא, ומככב ברשימת המורשת העולמית של אונסק"ו. 

חזית המבנה מרשימה במיוחד, מספרת באמצעות הפיסול סיפורים מהברית הישנה, מהברית החדשה והאמנות עתיקה בהשראות מזרחיות, רומנסקיות עתיקות. 

המקום אף זכה להיכנס לעולם הספרות בזכות סופו של הרומן מאת הסופר אוליבייה סצ'ן, "ששת החברות וכיכר הקסם", המתרחש בין כתלי כנסית המנזר בו הוטמן אוצר חשוב ונחשק.

MUSEE DE MAISON ROMANE 

הבית הרומנסקי הזה שנבנה בסוף המאה ה-12, שוחזר במאה ה-19 ומאז הוא מאכסן בעצם, 3 מוזיאונים.

מוזיאון ההיסטוריה של הטבע – מאז 1889, שמכיל פחלוצים של חיות ובעלי כנף רבים. 

מוזיאון ארכיאולוגי – בו אוסף גדול של פסלים רומיים. 

מוזיאון אתנוגרפי אזורי – הכולל אוסף נכבד של כלי עבודה ישנים, כלים חקלאיים וכלים לעבודות מלאכה יום-יומיות. 

למביני דבר ולמתעניינים בנושאים אלה ! 

LE BOAT ST.- GILLES 

לחובבי שיט בנהרות או בתעלות, לחב'  LE BOAT שבסט.-זִִ'יל יש בהחלט מה להציע בנוסף להיצע מדהים של סירות מפנקות. העיירה מחוברת בתעלה לעיר סֶט שעל שפת הים התיכון, וממנה בקַנַל-דוּ-מִידִי לבּוֹרְדוֹ ולאוקינוס האטלנטי. כמו כן, באמצעות שלוחה של נהר הרוֹן, אל הנהר עצמו, וממנו, לשאר תעלות בכל רחבי צרפת.

הזמינו סירה באתר החברה, וכמה דקות לאחר ההדרכה וההסבר הקצרים מצוות ההשכרה שבמקום, ראש המשפחה חובש כובע של קפטן על ראשו, וכל המשפחה/החברים הופכים לבעלי סירה/יאכטה עצמאיים הרשאים להפליג באופן חופשי לשלל יעדים מרתקים, תלוי באורך תקופת ההשכרה. 

היעד האטרקטיבי והקרוב ביותר, הינו אזור הקַאמַארְג, אזור ביצות העוטף את שפך נהר הרוֹן אל הים התיכון, שם ניתן לצפות בשפע של סוסי-בר, פלמינגו ושאר בעלי כנף, בערי חוף עתיקות מבוצרות, וליהנות משקט ושלוה. 

CHATEAU D'ESPEYRAN 

אחת הטירות המרשימות ביותר בדרום צרפת !

מה שהתחיל במאה ה-11 ככנסיה וכמנזר, נהרס בשלהי מאה זו, נבנה וננטע מחדש במאה ה-18, הפך במאה ה-19 לאחוזה חקלאית ואתר נופש, המוקדש לציד ולסוסים. במשך הזמן, נושא הסוסים התרחב, והוקמו במקום אורוות מפוארות, חוות גידול סוסי מירוצים, מסלולי מרוצים ואתר טבילה ורחצה לסוסים.

מאז 2009 נחשבת למונומנט היסטורי, ולא בכדי, כי בנוסף לאחוזה, קיים מסביבה פארק ענק, שמורה ארכיאולוגית והטירה עצמה משמשת כמרכז הלאומי למיקרופילם ודיגיטציה בשירות ארכיון צרפת.

ועוד מילה בנושא הציד: מיקומה של הטירה בלב אזור ביצות, חורשות, כרמים ותעלות, המהווה בית גידול לבעלי חיים רבים, מושך ציידים חובבים ורבים למקום. 

הטירה שלכל אורך השנה מתקיימים בה אירועי תרבות רבים, פתוחה לביקורי הקהל הרחב, גם בשל מוקד משיכה חשוב נוסף: יינות האחוזה, ובפרט סדרת "L'ENVOL", במינונים שונים של ענבי סִירָה וגְרָנַאשׁ, שזיכתה את הטירה בתחרויות יין, בפרסים יוקרתיים בשנים 2018-2019.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.