11 Jul
11Jul

כתבה מס' 148, ומס' 7 ואחרונה, בסידרה אודות העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה

הגְרִיזֶט הוא אחד מהמתכונים העתיקים ביותר בצרפת. מקורו בעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה בירת חבל לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן שבדרום צרפת. ולכן הוא גם נקרא "בּוֹנְבּוֹן הִיסְטוֹרִיק" ! אבל לליאורה'לה שלנו, יש מתכונים להִיסְטוֹרִיק ולמוֹדֶרְנִיק כאחד !

הגְרִיזֶט הינו ממתק בצורת כדור שחור, מצופה באבקת סוכר לבן, עשוי לפי המסורת המקומית של מוֹנְפֶּלְיֵיה. הממתק מורכב בעיקר מלִיקוֹרִיץ (או בשמו המדעי שׁוּשׁ) ודבש רוזמרין. טעמו קליל, (כך טוענים חובבי הלִיקוֹרִיץ) ומשאיר ניחוח נעים. צמח הלִיקוֹרִיץ עצמו, ידוע כצמח בעל תכונות אנטי דלקתיות מדהימות. לא כולם אוהבים את טעם הלִיקוֹרִיץ (ואני ליאורה, ביניהם !) 

המיצרכים: 

מערבבים 1 כוס חמאה מומסת

2 כוסות סוכר

1/2 כוס דבש רוזמרין

1/2 כוס סירופ גלוקוז שהומס במיקרו

5 טיפות תמצית ליקוריץ

2-3 טיפות צבע מאכל שחור 

ההכנה: 

מבשלים הכל על אש קטנה עד שמתקבלת עיסה סמיכה. 

שמים בתבנית שטוחה ומקררים כמה שעות, או מכניסים למקפיא לכשעה. 

מוציאים מהקירור. יוצרים כדורים ומגלגלים אותם באבקת סוכר.

ב-6 הכתבות הקודמות טעמנו ולמדנו את מאכליה של העיר מונְפֶּלְיֵיה, ובהמשך, יצאנו לחוצותיה ותיירנו בהן בהנאה. כך נעשה גם היום, בכתבה מסיימת זו.

PLACE SAINT-ROCH 

אחת הכיכרות היותר יפות של מוֹנְפֶּלְיֵיה, בלב אֶקוּסוֹן ECUSSON הרובע העתיק וההיסטורי של העיר, כשבמרכזה כנסיית סט.-רוֹש, ממוקמת בלב העיר, בצמוד למגדל בַּאבּוֹט.

הכיכר, הכנסיה והמיזרקה, כולם כאחד על שמו של הקדוש רוֹשׁ, שנולד וחי בעיר זו במאה ה-14, וששמו הלך לפניו בכל העולם כמרפא. בכל שנה ב-16 באוגוסט, מתקיימת ברובע תהלוכה  המוקדשת לזכרו ולפעלו.

את השלוה של הכיכר מפרים מידי פעם אירועים יזומים על ידי העירייה כמו חגיגות סט.-רוֹשׁ, פסטיבל מוזיקה ומופעים ליליים תחת כיפת השמיים. או אז מתברר, כי בכיכר וסביבותיה שפע מסעדות ובארים.

LA PORTE DE MAGUELONE 

בכתבה הקודמת תיארנו את הסַאלִין (ביצות המלח) של פְרוֹנְטִינְיַאן, על שלל ושפע המראות של הטבע והסביבה, בתי גידול לבעלי כנף וצמחיה עשירה. שער מָגֵלוֹן שנמצא כמה ק"מ צפונה משם, משחזר פחות או יותר את אותה תמונה.

אלא שהפעם יש שער של ממש וגשר המחבר בין הלגונות והחופים שמסביב, מה שמחייב לעקוב אחר שעות פתיחתו וסגירתו. 

ובתוך הלגונה, מתוחמת תעלת סֶט-רוֹן, זו המחברת את קַאנַאל-דוּ-מִידִי עם תעלת הרוֹן, ובמרכז מזדקרת קתדרלת מָגֶלוֹנָה, ממנה נשקף נוף מהמם. 

הליכה בשבילים שבין הבריכות, חושפת את המבקרים לשלל בעלי כנף, פלמינגו בעיקר, אך גם מפנקת עם שלל ספסלים ופינות מוצלות.

SOURCE DE LIROU 

הלִירוּּּּּּ הינו יובל של הנהר הגדול לֶז, זה החוצה את העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, ולמעט בחודשי הקיץ החמים במהלכם הוא כמעט יבש, בשאר עונות השנה זהו מוקד לטיול רגלי קסום. 

סעו צפונה ממוֹנְפֶּלְיֵיה לכפר היְמֵי-בֵּינַיימי לֶה מַאטֶלֶס LES MATELLES, וטפסו לאורך השביל במקביל לערוץ הנחל עד למערה, ממנה פורץ הנחל התת-קרקעי הזה ומגיח לאור העולם, ונשפך לתוך בריכה טורקיזית יפהפיה. 

בדרכו להישפך לנהר לֶז, מתחברים אליו 5 יובלים שמגבירים את עוצמת זרימתו, ובהמשך הוא חוצה עוד 4 כפרים: סט.-ז'אן-דה-קוקול, לה טריאדו, פראד-לה-לז וסט.-גלי-דו-פרסק.

CIRQUE DE NAVACELLES 

כ-45 דקות נסיעה צפונה-מערבה ממוֹנְפֶּלְיֵיה, ליד הכפר בְּלַאנְדָאס BLANDAS, בצמוד לנהר וִִיס VIS, ממוקמת תופעת טבע ייחודית זו, שמצדיקה את הגיחה אליה.

מעין מכתש בלב אזור הררי, שבמרכזו התנשאות קרקע בצורת גבעה, סלעית ומיוערת, כשכמעט בכל פסגה מסביב, קיים מצפור המאפשר מבט-על. ואכן, התיירים נמשכים למקום ובעקבותיהם התפתח המקום בדמות בתי הארחה, מסעדות וחנויות מזכרות.

ESCAPEGAME.LOL 

מרכז של 5 חדרי בריחה, בתוספת משחק בריחה חיצוני. חידות בנות 60 דקות בתוך יקומיים ייחודיים ומרתקים, יאלצו אתכם להגיע לפתרון הסופי, כשבדרך תיהפכו לכוכבי סרטים, שכן, האירוע מונצח כולו במצלמות וידיאו. 

רוצים דוגמאות: בריחה מכלא, מלחמת כוכבים, ריגול חשאי ובי"ס לקוסמים שיזכיר לכם את סיפורי הארי פוטר, ועוד. וכל זה ממוקם במרכז העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, ממש ליד מגדל בָּאבּוֹט.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.