25 May
25May

כתבה מס' 144 

מס' 3 בסידרה על העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה 

לבְּרַסוּקַאד יש מספר מתכונים, שכן המאכל מסמל ארוחה חגיגית, שעיקרה בישול על אש, מחוץ לבית, בחצר, או בחיק הטבע. מקורו בעמק בּוֹרְן BORGNE שבהרי הסֶבֶן CEVENNES מצפון למוֹנְפֶּלְיֵיה. 

בְּרַסוּקַאד דֶה מוּל התפתח כמאכלכחלק ממסורת חגיגית, בחבל לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן שבדרום צרפת, שמרכיבו הראשי הינם המוּלִים

גם אנחנו יכולים להנגיש לעצמנו את טעמי האזור המרתק הזה, ולשם כך יש לנו את ליאורה'לה.

ישנם מתכונים רבים להכנת קדירת מוּלִים. העיקרון של הברסוקאד הוא לבשל את המוּלִים במחבת פאייה גדולה, על אש או ברביקיו, ולטפטף עליהם שמן זית ריחני ואז להעביר לסיר עם ציר טעים ל-2-3 דקות ולהגיש. 

המיצרכים:

2.5 ק"ג מולים נקיים 

2 כרישות קצוצות

פלפל אדום חתוך לקוביות

1 שן שום

1 כוס ציר דגים או מים

1 כף פסטיס מלח ים 

צרור טימין, רוזמרין, עלי דפנה ופטרוזיליה קצוצה 

ההכנה (נכין ציר טעים ומיוחד): 

בסיר גדול עם דפנות גבוהות, נאדה בשמן זית את 2 הכרישות הקצוצות, נוסיף את הפלפל אדום, שן שום קלופה ומעוכה, כוס ציר דגים או מים, כף פסטיס, מלח ים לטעם, צרור טימין, רוזמרין, עלי דפנה ופטרוזיליה קצוצה.  

נביא לרתיחה. נשים את המולים בתוך הסיר וניתן להם להתבשל תוך כדי ניעור הסיר, כ-3 דקות. 

מהיר, פשוט וכיפי עם צ'יפס ויין לבן צונן !

בכתבות הקודמות (מס' 143 ו-143), למדנו להכיר חלקים מהעיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, שיש לה כל כך הרבה מה להציע, לא רק בתחום הקולינרי, אלא, ובעיקר, בתחום התיירותי.

PLACE-DE-LA-COMEDIE 

יהיה מי שיאמר כי כיכר זו הינה אחד ממתחמי הולכי הרגל, הגדולים ביותר בצרפת. באורך של 230 מ' וברוחב של כ-50 מ', מהווה הכיכר מקור משיכה תיירותי, נקודת מפגש, נקודת יציאה לאתרים אחרים וזירה הולמת לאירועים למיניהם.

הכיכר נוטלת את שמה מהתיאטרון העירוני, בעל חזית מונומנטלית שמהווה את אחת מצלעותיה. שני בתי הקפה הגדולים, גראנד-קפה-דה-פראנס וגראנד-קפה-דה-מוֹנְפֶּלְיֵיה, ושוק היין המתקיים בכל יום שלישי, מהווים, בצוותא עם התיאטרון, את האטרקציות העיקריות של הכיכר, בנוסף לגָלֶרִי לַאפַאיֵיט, מוֹנוֹפְּרִי ואולמות הקולנוע של גאוֹמוֹנְט.

האירועים החשובים המתקיימים בכיכר, בנוסף לשוק היין: שוק חג המולד, יריד ספרים, אירועי תרבות שונים ואירועי הנצחה. 

AQUEDUCT ST.-CLEMENT 

אמת המים, האקוודוקט סט. קְלֵמַנְט, מביאה את המים לפתחה של מוֹנְפֶּלְיֵיה, עד למגדל המים שבטיילת פֵּיירוּ PROMENADE DU PEYROU, הנקודה הגבוהה ביותר בעיר, מסט.-קְלֵמַנְט-דֶה-רִיבְיֵיר שנמצאת 14 ק"מ צפונית לה.

בניצוחו ובהובלתו של אֶנְרִי פִּיטוֹ HENRI PITOT, מהנדס הידראוליקה, נבנתה האמה בשנים 1753-1765, בהשראת אחותה הבכירה, פּוֹנְט-דוּ-גָארְד (קשתות גדולות בקומה תחתונה שתומכות בקשתות קטנות יותר בקומה העליונה).

ATELIER MUSEE FERNAND MICHEL

על שטח של כ-800 מ"ר, ממוקם מוזיאון זה, בלב העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, שנחשב למיתחם/מרחב תרבותי שונה, על כ-2000 יצירות המוצגות בו, מתחילת המאה ה-20 ועד היום. 

מידי שנה מוצגות בו 3 תערוכות מתחלפות, כשהאמנים המציגים, הינם שמות בולטים בעולם האמנות העכשווית.

המיתחם כולל, בנוסף לתערוכות הזמניות, גינה מקורה בתוך חצר פנימית ובה מוצגים הפסלים, מרחב לכנסים וועידות, חנות ספרים ומתנות וסיורים מודרכים.

JARDIN DE PLANTES

הגן הבוטאני של מוֹנְפֶּלְיֵיה, שנמצא מצפון לפְּלַאס-דֶה-לָה-קוֹמֶדִי וממערב למוזיאון פַאבְּרֵה, מהווה את אחת האטרקציות של העיר, ומסווג כמונומנט היסטורי החל מ-1992. זהו הגן הבוטאני העתיק ביותר בצרפת ! 

את הגן יסד פְּיֵיר רִישַׁאר דֶה בֶּלֶוַול, במצוות המלך הֶנְרִי הרביעי בשנת 1593, כגן לגידול צמחי מרפא ותיבול, אך לא חלף זמן רב והגן הפך לגן בוטאני משהחל לאכלס גם צמחים ועצים, בתנאי גידול שונים (בין סלעים, בצל, בלחות, בשמש, באדמה בוצית או קשה, באדמת חול וכו').

עם השנים, נהרס הגן כתוצאה ממלחמות הדת השונות, אך שוקם, הוכנסו בו צמחים אכזוטיים רבים ואף נבנתה בו חממה גדולה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.