23 Jun
23Jun

כתבה מס' 145 

בצרפתית קוראים להן ORIELLETTES (אוזניות, אפרכסיות) בגלל צורתן. אלה הן עוגיות מטוגנות ופריכות, מעין סרטים מבצק מרודד שאפשר לתת להם צורה, למשל, לחתוך למעויינים, לקשור את קצות הבצק ולזרוק לשמן עמוק, ולהזהיב. 

המקור הוא במנהגי חג של תושבי העיירות והכפרים הרומיים בתקופה העתיקה בדרום צרפת – בכלל, ובאזור לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן – בפרט. 

ולליאורה'לה שלנו יש המתכון. ובכן, מה יש לך להציע לנו ?

אגלה לכם סוד: בכל חנוכה אני מכינה אותן לפי מתכון של דודתי הפולניה. מתברר, שזהו סוג של עוגיה שמוכרת בכל מיני מקומות בעולם, החל מדרום צרפת, דרך בלגיה, איטליה ספרד ועוד. ושמות רבים לה : אוֹיְזֶן בְּלוֹיְזֶן, צ'וֹרְגה, עניבות, אפרכסיות ועוד.  

המיצרכים:

 2 כוסות קמח מנופה

 3 חלמונים

 2 ביצים

 1 כף סוכר

 2 כפות רום או קוניאק

 2 כפות שמנת חמוצה 

קורט מלח 

אבקת סוכר 

שמן לטיגון 

ההכנה: 

מכינים בצק מכל החומרים. 

מרדדים על משטח מקומח קלות לבצק דק. חותכים למלבנים בגודל של כ-6 על 4 ס"מ, יוצרים חריץ במרכז, מעבירים את אחת מפינות הבצק דרך החריץ לצד השני וזורקים לשמן חם. שמים 2-3 סרטים בכל פעם.  

הבצק הקל הזה צף מיד על פני השמן ומתנפח ! וכשהאזניות מזהיבות יש להוציאן בכף מחוררת, לשים על נייר סופג, ולפזר/לבזוק אבקת סוכר מעל. 

ולא מפסיקים לזלול !

ולאחר שטעמנו ולא פסקנו מלזלול, הגיעה שעת התיירות. הבה נטעם אתרי תיירות נוספים בעיר מוֹנְפֶּלְיֶיה, בירת חבל לַנְגֶדוֹק-רוֹסִיוֹן, כפי שעשינו ב-3 הכתבות הקודמות – וניהנה ! 

PLACE DE LA CANOURGUE 

בלב אזור אֵקוּסוֹן שבמרכז העיר מוֹנְפֶּלְיֶיה, ממש ליד כיכר אַרְק-דֶה-טְרִיוּמְף, נמצאת כיכר הקַאנוֹרְג שהיא העתיקה ביותר בעיר. שטחה כ-2900 מ"ר, אורכה 100 מ' ורוחבה כ-35 מ', ואין ספק שהיא גם המרשימה מכל כיכרות העיר.

הכיכר נבנתה בין השנים 1562 ו-1629, עברה הרחבה ב-1867 וב-1905 ושיפוץ מאסיבי בשנת 2020. 

בולטים בכיכר מספר אלמנטים. מזרקת חדי-הקרן FONTAINE DES LICORNES שנראים בה חדי-קרן מעל תבליט המתאר נצחון בקרב של המרקיז דה-קסטריס בשנת 1760. המזרקה עוצבה והוצבה כבר ב-1773, ובשנת 1863 הועברה לכיכר זו.

מלון רִישֶׁר-דֶה-בֶּלְוַואל, בעל 5 כוכבים, שנבנה ב-שלהי המאה ה-17 ושימש כבית העירייה של מוֹנְפֶּלְיֶיה משנת 1816 ועד 1975, ומ-2015 מהווה מונומנט היסטורי. זהו מלון מפנק ברשת רִילֶה-אֶ-שַׁאטוֹ RELAIS&CHATEAUX שמוקדש, לאחר שיפוצים רבים, לגסטרונומיה, היסטוריה ואמנות. 

LE PAVILLON POPULAIRE 

ברוח התקופה אותה אנו חווים בימים אלה, אתם תחליטו מה שימושו ו/או ייעודו של מבנה זה, "ביתן העם" בתרגום חופשי, שניצב בטיילת שַׁארְל דֶה גוֹל שבמוֹנְפֶּלְיֶיה: האם זהו חלל תצוגה שמוקדש לאמנות הצילום ופתוח לקהל הרחב ללא תשלום ? או שמא זו נקודת מיפגש להפגנות אנטי-מימסדיות, כפי שהיווה לאורך שנים ?

ניבנה בשנת 1891 ובמשך שנים היווה מקום סימלי להפגנות, בעיקר של כורמי חבל לנגדוק-רוסיון, וגם מרכז לחגיגות פופולריות של העיר, כמו החגיגות בסיומן של שתי מלחמות העולם. כיום, יש בו אולם קהילתי מרווח, ספריה, חדרי כושר, חדר ישיבות ומשרדים. לאורך השנים הציגו בו אמנים ידועי-שם את יצירותיהם בתחום הצילום.

AQUARIUM MARE NOSTRUM  

460 מיני בעלי-חיים ימיים, כולל כרישים, תמנונים ופינגווינים, הופכים את האקווריום של העיר מוֹנְפֶּלְיֶיה, לאחת האטרקציות התיירותיות המועדפות ביותר, בחלק זה של דרום-צרפת !!!

מסתורי האוקיינוס האטלנטי, מעמקי האוקינוס ההודי, פיתולי הנהר אמזונאס וצבעי הים התיכון נחשפים למבקר שחש כאילו הוא זה שגילה חלקים אלה של העולם. 

רוצים להאכיל פינגווינים ? לצלול בתוך טנק ענק אפוף בלהקות דגיגים מרקדים ? רוצים להאכיל כרישים ? מוכנים להמר לאיזה בקבוק יידחף התמנון את עצמו ?, ובכן, הגעתם למקום הנכון.

CHATEAU DE L'ENGARRAN 

טירה זו נמצאת בלב רובע לַבֵרוּן LAVERUNE שבדרום-מערב העיר מוֹנְפֶּלְיֵיה, והיא חלק מאחוזה גדולה שיש בה הכל, מכל: כרמים מסביב לה 360 מעלות, יקב שמייצר את עלית יינות אזור לנגדוק-רוסיון, כנסיה, מוזיאון, בוטיק, גן ענק ומרפסת המשקיפה על כל האחוזה, בה נערכים אירועי אירוח שונים.

זה המקום להגיע בשעות אח"הצ, לבקר בטירה, במוזיאון ובגנים, להיכנס ליקב, לטעום יינות ולבחור בקבוק או שניים לקחת, ולהישאר לערב מוסיקלי על מרפסת הטירה ולצלול לאווירה אחרת, שונה – אך מענגת.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.